Voor of tegen zittend werken?

Zittend werken is de laatste jaren erg in populariteit gedaald, vanwege het feit dat het je fitheid en doorbloeding vermindert. Er zijn al vele artikelen voor op kantoor waardoor je zitten en staan afwisselt en je lichamelijke gesteldheid verbeterd. Het is ook zo, dat wanneer je 12 uur lang achter elkaar achter je bureau zit, dat de gezondheid stevig achteruit dendert. Dit heeft recent onderzoek dan ook aangetoond, waarbij wetenschappers een versnellingsmeter gebruikten om data over sedentair gedrag, dit zijn de activiteiten waarbij we weinig energie verbruiken, te verzamelen. Dergelijk gedrag, bijvoorbeeld zitten of autorijden, toont aan dat het daadwerkelijk slecht voor je is. Maar het is ook mogelijk om de nadelen hiervan op te heffen. Hoe? Dat lees je hieronder.

Genoeg beweging

Het is bewezen dat zittend werken negatieve gevolgen voor je lichaam heeft, maar deze zijn ook te verhelpen. Als je genoeg beweegt tijdens de uren dat je achter je computer zit, daalt je fitheid niet of nauwelijks meer, dan wanneer je helemaal niet opstaat. Als je namelijk op een dag 1 uurtje beweegt, heft dit al 6 tot 7 uur van je zittijd op. En nu denk je natuurlijk dat dit bewegen inhoudt, dat je jezelf helemaal in het zweet werkt in de sportschool, maar dat is niet zo. Simpelweg het lopen van een ommetje, het nemen van de trap in plaats van de lift of het lopen naar een collega in plaats van hem of haar te bellen is al genoeg. Ook helpt het zeker om met de fiets of lopend naar je werk te gaan, als dit mogelijk is. Daarnaast is het erg rendabel om je auto wat verder weg van het kantoor te parkeren, zodat u het laatste stukje moet lopen. Natuurlijk is bijvoorbeeld joggen nog veel beter voor je gezondheid, maar niet iedereen heeft daar zin in of tijd voor.

Staand werken

Staand werken is, zoals gezegd, de nieuwste trend op het gebied van ergonomie en het biedt vele voordelen. Het verbeterd je doorbloeding en je voelt je er een stuk fitter door. Men heeft dit natuurlijk ook door en daarom bieden steeds meer bedrijven ergonomisch verantwoorde zit-sta bureaus en speciale stoelen aan, denk bijvoorbeeld aan het bedrijf Officetopper. Maar op den duur brengt staand werken ook nadelige gevolgen met zich mee. Het is ten eerste al een stuk vermoeiender dan zitten, maar het kan ook leiden tot lichamelijke schade. Hierbij denk je aan knieproblemen, spataderen en pijnlijke enkels. Doktoren raden dan ook aan om zitten en staan af te wisselen, in plaats van een van beide alleen maar te proberen. Zoals eerder genoemd zijn daar ook al de nodige middelen voor, met als voorbeeld een zit-sta bureau. Zittend werken heeft dus zijn voor- en nadelen, net zo goed als staan. Belangrijk is dus om deze twee voldoende af te wisselen en genoeg beweging te nemen. Want een gezonde geest hoort in een gezond lichaam! Meer over dit onderwerp lees je op de blog van Officetopper.